torstai 16. toukokuuta 2019

Evoc MTB, 11.5.2019, Rajamäki


On se upea päivä ihmisen elämässä, kun kisakausi alkaa! Takana viisi kuukautta traineritreenejä, viikon mittainen maantieleiri Espanjassa huhtikuun alussa, n. 10 maantielenkkiä huhti-toukokuulta sekä kolme maastolenkkiä. Talvikausi meni erinomaisesti: koko puolivuotiseen mahtui vain yksi viikon mittainen treenitauko talviflunssan takia ja liikkuvan pyörän päällä ehti huomata, että kunto on selvästi parempi kuin viime kesänä. Viikkotuntimäärät ovat pyörineet kymmenen tuntumassa pyörän selässä. Nyt kesäkaudelle tuntimäärät luultavasti hieman kasvavat, mutta intensiteettiä lienee syytä tiputtaa.
Tälle vuodelle Evoc MTB:n reittiä oli ennakkotietojen mukaan jonkin verran muutettu. Edelleen luvassa olisi kaksi kierrosta, mutta polkua olisi enemmän. Perinteistä poiketen ilma oli hieman viileän puoleinen 10 pilvistä astetta (viime vuosina Evocit ovat järjestäneet auringonpaisteen, mutta tänä vuonna paikalla oli 600 maastokuskia ilmankin).
Kisa lähti liikkeelle lyhyellä saattoajolla ja vaikka kuvittelin asettuneeni aika etuosaan lähtökarsinassa, näytti edellä olevan vähintään 100 kuskia. Polulle siirryttäessä ajeltiin sopuisasti letkassa menon tuntuessa yhtä aikaa kevyeltä, raskaalta sekä oudolta. Alun helppojen polkupätkien jälkeen kivikkopolut tuntuivatkin sitten kamalilta. Edellisen päivän sateiden tuoma pieni pintaliukkaus ei myöskään auttanut. Periaatteessa olisi tehnyt mieli mennä kovempaa ja ohitella edellä meneviä, mutta teknisesti ajo oli täydellisen hukassa, joten tyydyin jonossa ajeluun. Reittiin oltiinkin tehty aika isoja muutoksia: pääosin noudatettiin vanhaa reittiä, mutta uusia polkuja oli aika paljon ja joitain linjauksia oli vedetty täysin uusiksi. Parinkymmenen kilometrin kohdalla suunnittelin jättäväni maastopyöräharrastuksen sikseen.
Kierroksen viimeinen vajaa kymppi oli kuitenkin suurin piirtein ennallaan ja teknisesti paljon nopeampaa alustaa. Noin 10 hengen letkasta pari kaveria lähti itsekseen irti, ja hetken kuluttua teki mieli lähteä perään. Sainkin heidät polkubaanoilla kiinni, ja kierroksen vaihtoon tultiin kolmen hengen porukassa. Meno alkoi maistua vähän paremmalta, ja polkujen taas alkaessa siirryin peesiasetelmiin. Tavoitteena oli vain selvitä jotenkin mukana parikymmentä kilometriä hankalammilla poluilla. Ilmeisesti maastotuntuma alkoi hiljalleen löytymään, sillä pysyinkin aika vaivattomasti edellä ajaneen kuopiolaisen perässä eikä enää harmittanut. Nopeampien baanojen alkaessa tarjouduin ottamaan vetovuoron ja lähdin ajamaan kauempana edellä näkyvää selkää kiinni. Tuntui hyvältä saada jalat kunnolla töihin ja ajamisessa alkoi olla kilpailun makua. Ajoseura jäi taakse ja kolmisen kilometriä ennen maalia edessä näkyi vielä yksi selkä. Sitä olikin kiva jahdata ja vielä mukavampi tavoittaa lopun asfaltilla. Ajelin hetken perässä ja koska ei huvittanut jättää mitään loppukiriin, sain nykäistyä riittävän eron lopun tienylityksen jälkeen.
Maalissa oli hieno olo nousujohteisen ajamisen ansiosta. Toinen kierros oli n. minuutin ensimmäistä nopeampi, mutta vielä enemmän kyse oli tuntumasta. Sijoituksellisesti tulos ei ollut kovin upea, mutta tämä johtui pääasiassa siitä, että mukana oli paljon enemmän (myös kärkipään) kuskeja kuin viime vuonna. Lisäksi parin-kolmen minuutin aikaparannus olisi nostanut sijoitusta 10 pykälää, joten aika tiukkaa oli. Kunnon puolesta tulos oli aika hyvä: reittimuutosten takia muiden (minua paremmin sijoittuneiden) ajat heikkenivät viime vuodesta n. 2-5 minuuttia, minulla parani n. 4 minuuttia.
Eiköhän tässä harrastamista vielä jatketa…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti