sunnuntai 28. elokuuta 2016

Finlandia MTB, 14.8.2016

Finlandiaan en varsinaisesti ollut menossa, kun edellinen viikonloppu oli aika täysi. Kisa kuitenkin on naapurissa, luvattu vesisade oli peruttu ja sunnuntai oli tyhjä. Messilään mars. Paikan päällä vielä arvoin puolikkaan ja koko matkan välillä, mutta raksi päätyi kuitenkin täydelle matkalle. Pian tuo alkoi vähän epäilyttää kun kuulin, että reittiä oli selkeästi muutettu (=vaikeutettu) aiemmasta. Viime vuonnahan oma suoritus jäi alle viiteen kilometriin, ja sitä ennen kävin kolmisen vuotta sitten ajamassa täyden matkan. Silloin kyse oli lähinnä pururata- ja polkukaahailusta parilla kunnon nousulla.
Olympiarenkaat maastokisan maalialueella nostavat tunnelmaa.
Täysi matka muodostuu kahdesta n. 36 km kierroksesta. Starttiin alkoi paistaa aurinko, ja siitä (?) innostuneena päätin lähteä suhteellisen reippaasti ajamaan. Ensimmäisen 10 kilometrin aikana selvisi kaksi asiaa: 1) reittiin oltiin lisätty paljon keskinopeaa (tai keskivaikeaa) polkua, ja 2) satula olisi pitänyt kiristää. Polkujen rytinässä satula siis löystyi eikä lopulta ollut kiinni tolpassa juuri lainkaan. Kierroksen puolivälin nurkilla ajoin suht hyvässä porukassa, mutta oli pakko luovuttaa ja pistää pyörä sivuun kiristystä varten.
Monitoimityökalu oli kuitenkin huono kapistus uuteen satula+tolppa -yhdistelmään. Vaikka sopiva avain tietysti löytyi, ei työkalu mahtunut pyörimään tolppaa vasten. Kirosin jo Finlandia-tuuriani, mutta poishan tuolta oli päästävä, joten tähtäsin seuraavaan huoltoon / maaliin kyselemään kunnollista työkalua. Kun lähdin liikkeelle, tuli sopivasti takaa tuttu kaveri, josta sai hyvin ajoseuraa. Varsinainen ajaminen ei kovin herkkua kuitenkaan ollut, kun satulalle ei uskaltanut juuri varata, ettei hiilikuitu kolise tai murru rikki. Eikä huollossakaan ollut työkaluja.
Maalialue tuli kuitenkin lopulta vastaan. Sieltäkään ei oikeita työkaluja löytynyt, mutta onneksi avuliaita riitti, ja toinen paikalta löytynyt monitoimityökalu mahtui kuin mahtuikin pyörimään. Satula saatiin kiinni ja matka jatkui (vaikka toimitsija kävikin säätämisen ja ihmettelyn ohessa kyselemässä viekoittelevasti että ”keskeytätkö”). Data kertoi, että säätämiseen reitillä ja maalissa meni n. 7 minuuttia.
Ensimmäinen kierros oli siis ollut aika rankka; osin satulan ja osin muuttuneen reitin takia. Toisen kierroksen ensimmäisen kolmanneksen aikana ei sitten näkynyt ketään, ja homma tuntui menevän ajeluksi. Onneksi kuitenkin kohta edessä näkyi väriä, ja ajaminen alkoi taas maistua. Sain satulasäädöissä karanneita ajokavereita muutaman kiinni – kovin helppoa ei siis ollut muillakaan. Kierroksen viimeisellä kolmanneksella sain vähän ”tuntumaa” eri lajeihin: Vaikka maailmantason pyöräsuunnistaja ei ehkä ole ihan kotonaan kivikko-juurakossa (jäykkäperällä), niin hiekkapohjalla ja kunnollisessa ylämäessä ei minulla ole juuri näille kavereille jakoa...
Maaliin tulin loppunousujen jälkeen ihan riittävän väsyneenä; nyt oli se ajanut olo. Viimeiset nousut olin tosin ajanut täysin omassa seurassa, joten kovin puristus ehkä jäi pois. Loppusijoitus 17. vähän päälle 4 tunnin ajalla on ihan ok, kun huomioi, että virolaisia oli paikalla iladuttavan paljon. Toisaalta tuo neljän tunnin reitti pistää kyllä ymmärtämään, miksi täydellä matkalla oli niin paljon keskeyttäjiä ja puolikkaalla niin paljon osallistujia. Itselleni sekä reitti että kisa kokonaisuutena oli ihan ok, etenkin kun aurinko paistoi lähes koko kisan 10 minuutin sadekuuroa lukuun ottamatta. Se on jotenkin hienoa kun pystyy noin pitkän setin ajamaan ilman kramppeja. Mutta jos Finlandia tästä vielä ajallisesti pitenee (tai sataa vettä), niin kyllä puolikas minuakin houkuttaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti