tiistai 9. elokuuta 2016

Imatra MTB, 7.8.2016

Lauantain Jämin jälkeen Imatralla ajettiin sunnuntaina maracupin kisa. Aikaisempina vuosina on kovasti tehnyt mieli Imatralla käydä, ja nyt kun kalenterissa sille oli tilaisuus, niin pitihän se lähteä. Ennen ilmoittautumista piti vain päättää, että lähdenkö cupin kisaan ajamaan 60 km suhteellisen rauhallisesti, vaiko puolikkaalle ajamaan ns. täysillä. Koska kuitenkin on kivempi ajaa kovaa, eikä Jämin jälkeen tuohon varmaan paukkuja olisi kolmeksi tunniksi, niin päädyin lyhyelle matkalle.
Odotellessa. Edustusasu ei ehtinyt eilisestä kuivua. (Kuva: Jaana Hokkanen)
Reitistä minulla ei ollut mitään käsitystä, mutta starttialueen puheista osasin odottaa nopeatempoista kisaa. Lähtö olikin reipas, ja alun ulkoilureittipitoinen 5 km mentiin aika vauhdikkaasti. Eikä vauhti erityisemmin laskenut seuraavien viiden kilometrin poluille. Reitti oli melkoista ylös-alas -menoa, joten sekin varmaan teki menosta kovatempoista. 10 km kohdalla takavaihteet alkoivat rutisemaan, eikä vaihde pysynyt oikein päällä. Seuraavat 5 km menivät lähinnä toivomiseen, ettei tarvitse pysähtyä. Sijoituksesta ei ollut oikein käsitystä, kun lyhyen ja pitkän matkan kuskeja ei erottanut toisistaan. Arvelin kuitenkin olevani kärkiviisikossa tässä vaiheessa.
15 kilometrissä kisakeskuksen kohdalla vaihteet korjasivat itse itsensä, ja pystyin taas keskittymään ajamaan. Nyt alkoi tosin vauhtikin jo vähän puuskututtamaan. Kohta tuo kasassa ollut n. 5 hengen porukka saapui lyhyelle mutapätkälle, missä porukassa ollut Imatran kaveri huitaisi vauhdilla kärkeen. Selvästi kaveri tiesi mitä teki, sillä mutapätkän jälkeen alkoi tekninen ylämäkipolku, joka oli vaikea. Eihän tuo teknisesti mikään mahdoton ole, mutta kun polkua ei tunne lainkaan ja ei ole täyttä luottoa omaan jaksamiseen ja vaihteisiin, niin olipa kamala muutaman sadan metrin ajosuoritus. Ja olihan se polku vähän pintaliukaskin...=)
Porukka siis hajosi polulla, mutta sain polun päättäneessä nousussa pari edeltä jo hävinnyttä kaveria napattua taas kiinni. Vähän matkan päästä toisella polkupätkällä he kuitenkin karkasivat, kun pääsivät sujuvasti ohi hitaammasta kaverista, jonka perään itse jäin hetkeksi (ihan saamattomuuttani kylläkin). Hetken lepuuttelun jälkeen sain taas itseäni niskasta kiinni, ja ajo jatkui. Kunnes se päättyi 25 km huollon jälkeiseen alamäkeen, kun litkut suihkusivat eturenkaasta.
Pikainen laskutoimitus kertoi, että vaikka ärsytti, niin olisi nopeampaa laittaa sisuri, kuin taluttaa maaliin. Kuuden minuutin sähläämisen jälkeen (juu, nyt pumppu vaihtuu kapseleihin) matka jatkui. Hetken päästä sain yhden 4-5 hengen letkan kiinni ja ajelin tuossa porukassa viimeiselle polkupätkälle. Polulle menin kärkeen ja ajoin minkä ihmeellisen tuntuisella eturenkaalla uskalsin. Nyt jaksoin jopa runtata viimeiseen nousuntöppyrään ja edellä menevä tuli näkyviin, mutta maalisuora oli valitettavan lyhyt.
Loppusijoitus oli 8., mikä tuntuu ihan ok:lta. Hauskaa oli huomata, että vaikka ajo tuntui vähän raskaalta, niin tuollaisen puolitoistatuntisen pystyi kuitenkin aika reippaasti ajamaan, vaikka edellisenä päivänä tuli jalat ajettua tyhjäksi. Tosin 60:ltäkin olisi varmaan aika hyvän sijoituksen saanut, mutta kyllä vauhdissa olisi pitänyt aika lailla höllätä. Eli matkavalinta oli ihan oikea. Ensi vuonna sitten ehkä koko rahalla, kun nyt reitin tietää...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti