sunnuntai 16. kesäkuuta 2019

Korkeakangas XCM, 9.7.2019


Parin-kolmen vuoden tauon jälkeen oli taas Valkeakosken vuoro. Reitistä oli ihmeellisen hämärät muistikuvat. Luvassa olisi kuitenkin kolme kahdeksikon muotoista kierrosta. Edellisenä päivänä oli tullut julmasti vettä ja kisa-aamunakin oli satanut. Paikan päällä oli kuitenkin mukavan lämmintä ja aurinkoista. Lyhyet alkulämmittelyt palauttivat maastoa vähän mieleen, mutta reittilinjaukset vaikuttivat aika uudenlaisilta. Liukkailta vaikuttavien kivien ja juurien ansiosta tuli onneksi tiputettua rengaspaineita ennen lähtöä. Pyörän perän olin myös onneksi saanut kuntoon, mutta kiekkojen osalta ei voinut kuin toivoa jaksamista.
Lähtöviivalla oli porukkaa ihan mukavasti, mutta enempikin olisi mahtunut. Startti oli hieman räväkkä ja jäin vähän jalkoihin. Ensimmäinen kunnon nousu alkaa alle kilometrin ajon jälkeen. Jaloista ei oikein tuntunut irtoavan, vaikka vauhti ei ollut mikään erityisen paha. Heti tutulta tuntuvien alkupätkien jälkeen siirryttiin uudelle kivikkopolulle. Jalkojen puolesta olisi voinut mennä kovempaa, mutta kovin tekniseltä tuntui. Kiittelin itseäni tiputetuista rengaspaineista. Ensimmäisellä siirtymällä huomasin olevani hieman liian rauhallisessa kyydissä, joten uskaltauduin lisäämään vauhtia. Seuraavat kivikkojuurakkopolut kulkivat mukavasti ja laskettelurinteen nousussa riitti ohiteltavia. Kierroksen toiselle puoliskolle lähtiessä takaa tuli muutaman hengen porukka vähän kovempia kuskeja, jotka olivat tehneet pienen suunnistusvirheen. Suurin osa karkasi ja porukka hajosi, mutta parin kyydissä pystyin roikkumaan aika hyvin. Liukkaat kivikkonousut ja vesiesteet olivat yllättävän hauskoja, mutta kolmas kierros alkoi vähän kummittelemaan mielessä.
Serpenttiininousu (kuva: #Waterproofsport)
Toiselle kierrokselle lähdettiin kolmen hengen porukassa. Kaverit olivat vähän minua uskottavampia, joten otin tavoitteeksi pysyä perässä mahdollisimman pitkään. Oli osin ilahduttavaa, että toinen pisti minut kärkeen aika hyväksi matkaksi, mutta arvelin sen kyllä kostautuvan. Sekä liukkaat paikat että kivikot menivät yllättävän sujuvasti, ja pysyinkin porukassa lähes kierroksen vaihtoon.
Kolmannen kierroksen alussa alkoi tuntumaan hieman hankalammalta. Vielä kaverina olleella turkulaisella oli ketjuongelmia, joten sain ajaa kierroksen ensimmäisen puoliskon itsekseni. Vauhti ei enää päätä huimannut mutta ohitustulva ei pelottanut, sillä arvelin muiltakin jo ylimääräisten menohalujen hävinneen. N. 50km kohdalla turkulainen ilmestyi taas kantaan ja jouduin tunnustamaan, etten enää pysynyt kyydissä. Sykkeet eivät oikein tahtoneet nousta, eivätkä jalat pyörineet. Viitisen kilometriä ennen maalia sain vielä pienen lepotauon, kun takarengas suhautti ilmoja ulos. Patruuna kuitenkin palautti tilanteen aika nopeasti. Viimeiset polut tuntuivat kohtalaisen hankalilta, kun vauhtia ei enää saanut pidettyä yllä. Ennen maalia oli vielä kiivettävä jonkin verran laskettelurinnettä, missä viimeisessä serpentiinimutkassa sisäreidet menivät voimakkaaseen kramppiin. Tämä oli kuitenkin käytännössä vain hauskaa: olihan tässä jo tehty töitä kramppien eteen, ja ajamallahan ne aukeavat.
Sijoitusmielessä oli tietysti kiva ajaa juuri ja juuri kymppisakkiin. Viikon päästä siintävää Laajavuoren kisaa varten pitäisi kuitenkin keksiä sopivan palauttava viikko. Maalissa muiden kanssa jutellessa tuntui vallitsevan yhtenevä käsitys siitä, että reitti oli aika tiukka. Täydellä matkalla keskeyttäneitä oli n. neljännes, joten sekin kertonee jotain.  Voittajan (Sairanen) aikaa täytyy kyllä ihailla. Pienehkön osallistujamäärän takia aikoja on hankala vertailla, mutta pika-analyysin perusteella taso säilyi Korson tienoilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti