tiistai 4. kesäkuuta 2019

Korso 96, 2.6.2019


Korson rata on lempparireittejäni: paljon nopeaa polkua, muutama siirtymä ja muutama pieni tekninen paikka. Korkeuseroja ei ole kovin paljoa, mutta kukaan ei ole täydellinen. Tälläkin kertaa uskallus riitti vain maracupin kahteen kierrokseen. Valmistautuminen oli lähinnä palauttelua parista ensimmäisestä kisasta, aika fiilispohjalta tuli mentyä.
Olin henkisesti valmistautunut Korsolle tyypilliseen auringonpaisteeseen, mutta sadeaamuhan se sitten odotti. Kymmenen lämpöastetta tuntui vähän viileältä, mutta ennuste lupasi kuivaa ja lämpenevää kisaa. Päätin uskoa tähän vaikka sadesumua tipahteli 20 min ennen starttia. Viivalla sai kuitenkin odotella kuivassa, joten hyvältä näytti. 
Korson tavaramerkit: mäntymetsä + lentokone. (kuva: Reijo Nieminen)
Tällä kertaa päätin ottaa paikan vähän edempää ja pitää sen alkurynnistyksen ajan. Saattoajossa asfaltilla taas porukka pyrki pakkautumaan edelle, mutta oma asemani säilyi aika hyvin. Polulle pääsin hyvän tuntuisessa letkassa ja vauhti oli aika erinomainen. Ensimmäisillä pienillä siirtymillä sai puristaa ihan kunnolla, että pysyi hyvissä peesiasetelmissa. Meitä muodostui n. viiden hengen letka, jossa päätin pysyä kyydissä. Nousuosuuksilla tuntui aika tiukalta, ja hieman ihmettelin porukan menohaluja. Kierroksen loppupuolella meitä oli enää kaksi yhdessä muutaman mentyä menojaan ja jonkun jäätyä taakse. Sain kuitenkin korjattua tilanteen kirimällä täyttömäen nousussa edellä menevät kiinni. Viimeiset kilometrit jojoilin porukan perässä ja olo oli vähän luovuttava.
Toiselle kierrokselle lähdettiin taas n. viiden hengen voimin ja alun polkubaanat mentiin suhteellisen kovaa. Yritin roikkua kyydissä ja pohdiskelin kauanko tätä jaksaisi. Hieman yllättäen pienessä nousussa kuitenkin kävikin niin, että porukka ympäriltä alkoi hyytyä ja meitä oli enää kaksi jatkamassa menoa. Samalla vauhti tuntui jotenkin tippuvan, sillä sykkeet eivät enää huidelleet kovin korkealla. Saimme kuitenkin pian kiinni edeltä muutamia kuskeja, ja tästä sai taas vähän lisävoimaa. Roikuin tyytyväisenä kokeneemman herrasmiehen perässä kunnes hän teki hieman huonomman ajolinjavalinnan ja tuli minun vuoroni vetää. Vauhti ei ainakaan noussut, mutta ilmeisesti kaverilta rytmi sekosi ja ajo meni siten sooloiluksi. Koitin vähän kiristää vauhtia ja saada sykettä ylös, mutta lenkkivauhtiin se jäi. Kierroksen lopulla edellä alkoi vielä yksi selkä vilkkua. Tästä innostuneena tuli yritettyä vähän liikaa ja kokeiltua paikallisen kallion pehmeyttä. Kehuin kovaan ääneen omaa suoritustani (mihin metsästä kannustaen vastattiin) ja aloitin jahdin uudestaan. Lopun tekniikkatestissä sain kuitenkin kaverin kiinni ja maaliin tultiin hyvässä sovussa.
Toisen kierroksen suorittaminen näyttää siltä, miltä tuntui: ajelua (mutta ei nyt ihan huonoa). (kuva: Reijo Nieminen)
Kisasta jäi aika paljon tuntemuksia. Alku tuntui pahalta, mutta ilmeisesti monesta muusta sittenkin vielä pahemmalta. Toinen kierros tuntui alun jälkeen ihan lenkkiajelulta. Hönkää olisi ollut enempäänkin, mutta jaloista ei oikein irronnut. Sijoitus oli 17., mikä on oma korsoennätykseni. Aika parani viime vuodesta n. 15 min mikä oli osin odotettavissa, mutta toisaalta myös oikein hyvin, sillä kärjen ajat heikkenivät ykkösminuutteja (reitissä oli joitain muutoksia, joten viime vuosien ajat eivät ole ihan suoraan vertailukelpoisia). Lisäksi Rajamäen tuloksiin verrattuna taisin parantaa joitain minuutteja suhteessa muihin. Lopputulema: hyvältä näyttää. Paitsi pyörä, jonka perä tuntui väljältä  ja takakiekko on entinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti