Messilän
”suorituksen” jälkeen ruumis ja mieli kaipasivat rangaistusta
henkisestä ja fyysisestä heikkoudesta. Sopivalta rangaistukselta
alkoi tuntumaan se, että istuisin päivän autossa ja kävisin
ajamassa Nivalan marakisan aika lailla toisella puolella Suomea.
Perjantai-illalla tein go-päätöksen, joten auto starttasi klo 6:00
lauantaina.
Ennakkoon minulla
ei ollut kisasta muuta tietoa kuin se, että kyseessä olisi nopeahko
reitti. Pikainen lähimaastotiedustelu paikan päällä kertoi, että
1) ainoat mäet olisivat kisakeskuksen nyppylän nouseminen
pariin-kolmeen kertaan, ja 2) polut ovat kivisiä.
Lähtökarsinassa
oli taas sopuisan väljää kauden kääntyessä syksyksi ja Nivalan
sijaitessa eteläisestä näkökulmasta ns. hevonkuusessa. Harmi
sikäli, sillä reitti paljastui aika optimaaliseksi, ja kelikin oli
käytännössä paras mahdollinen. Startti oli yllättävän räväkkä.
Vauhti kelattiin tieosuudella neljäänkymppiin ja kärkiryhmä
erkani isosta kakkosryhmästä. Siirryttäessä ”dual trackille”
tipahti kakkosryhmästä kohta meidän n. 5-7 hengen porukka. Alku oli jopa
hieman jännittävä, sillä reitistä ei ollut varsinaisesti mitään
käsitystä, vauhti oli kova, ja jonossa edellä ajava n.
renkaanmitan päässä. Homma kuitenkin eteni edellä menevään
luottaen, ja kivikkopolut alkoivat. Näitä arviolta kilometrin-parin
rypistyksiä riittikin sitten kisakeskuksen nousuihin saakka lyhyiden
tiepätkien kanssa erinomaisesti rytmitettyinä. Nousuihin ryhmä
oli karsiutunut nelihenkiseksi, ja vauhtia piti kuopiolaiskaksikko.
Heti kisakeskuksen jälkeen kävikin sitten vahinko. Jätimme tuolla
porukalla yhden polkulenkin ajamatta. Tämä selvisi, kun toiselle
kierrokselle lähtemisen jälkeen vastaan tuli letka kovempia
kuskeja, joiden olisi pitänyt olla meidän edellämme. Jatkoimme
silti ajamista, koska virheen paikasta ei ollut mitään käsitystä,
emmekä olleet varmoja kuka oli väärässä paikassa. Myöhemmin
takaa tuli kuitenkin todellisuudessa edellämme olleita ohi, jolloin
homma oli selvä.
Jossain määrin
tietysti harmitti, että päivän kestävä autolla ajelu johtaisi
pyöräilyn hylkäämiseen. Tämähän kävisi siis hyvin jutun alussa
kaivatusta rangaistuksesta? No; hetkisen selän oikaisun jälkeen
päätin kuitenkin ajaa maaliin kisatyyppisesti, vaikka iso osa
fiilistä katosikin. Ryhmä oli tässä vaiheessa hajonnut, kun
yksilöt tekivät omia ratkaisujaan. Sain siis ajella itsekseni, ja
homma alkoi taas vähän ajan kuluttua lähes maistumaan. Kivipolut
ovat yllättävän hauskoja kun pinta on kuiva ja ylitekniset
”ajokelvottomat” paikat puuttuvat. Toisella kierroksella tuli
nautiskeltua myös aiemmin väliin jäänyt polkuosuus. Se ei ollut
varsinaista ajamisen juhlaa. (10 km/h tökkimistä – ensi vuonna
tämä uusi polkukin on tekeytynyt paremmaksi.)
Siitä se lähtee! |
Perussuorittamista. (Kuva: Tarja Kivirinta) |
Maalissa
kilpailun johtaja oli palveluhenkinen ja lupasi kuitata eksymisen
sopivalla aikasakolla. Pisteille siis päästiin ja tuloksissä
komeili ajassa 10 lisäminuuttia. Sakko oli varsin maltillinen, sillä
ajoaikoja GPS-jäljestä tutkailemalla selvisi, että minun
vauhdillani juuri tuo lisäaika olisi mennyt 1. kierroksella täyden
reitin ajamiseen. Aika on siis hyvin lähellä todellista ja
varsinaisen sakon osuus on lähinnä se, että virheen selviämisen
jälkeen vähän hölläiltiin ja loppurutistus jäi täysin
tekemättä.
Jos kaudella 2019
on kisakunto päällä ja kelit kohdillaan, niin Nivalassa taitaa
tulla käytyä. Tällä kaudella vielä cupfinaali / SM-viikonloppu.
Yllättäen: jos ei sada.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti