2018 XCM SM-kilpailu ja cup-finaali Ylöjärvellä. 90 kilometrin SM-matkalle
en edes haaveillut, mutta alustava fiilis oli, että 60 kilometrin
cup-matkalla olisi kiva ottaa kaikki irti. Pirkan rata on teknisesti
aika helppo, mutta nousuja on riittävästi osan ollessa myös
mukavan ikäviä. Kunto tuntui olevan tämän kauden mittapuulla
kohdallaan ja rata sekä keli (14 astetta + aurinko) suosivat.
Lähtöaamuna tuntui kuitenkin jännältä kurkussa. Eihän se ole
syy jättää lähtemättä, mutta automatka ei sitä täysin
hoitanutkaan, vaan toi lisäksi pienen päänsäryn. Voi hitsi.
Perillä
kuitenkin ajattelin, että jotain täytyy ajaa kun paikalle
vaivautui, joten ilmoittauduin yhdelle kolmenkympin kierrokselle.
Lähtöviivalla sitten katselin kun edeltä porukka hävisi mäkeen
viisi minuuttia ennen omaa starttia. Ja sama melkein toistui omassa
lähdössä. Yksi porukka lähti yllättävän kovaa ja hävisi
alkunousun jälkeen. Jupisin itsekseni, mutta halusin uskoa oman
”tasaisen reippaan” tahdin toimivan pidemmän päälle. Reitti
oli olemukseltaan kuiva, mutta kivet ja juuret olivat ikävän
liukkaita ja kosteita. Onneksi niitä oli siedettävän vähän. Ajo
kulki oloon nähden siedettävästi, ja muutamia oman matkan
ohiteltaviakin onneksi löytyi. Ohittelua sai kyllä tehdä aika
reippaasti kun pitemmän matkan kuskeja alkoi löytymään. Lopulta
ei ollut mitään tietoa ketkä olivat milläkin matkalla.
Vauhdin ja
sykkeet sain pidettyä aika korkealla, mutta olo oli kohtalaisen
jumissa oleva. Sama koski ajamista, sillä renkaat tuntuivat lipsuvan
koko ajan ja ylämäistä ei tullut ohiteltavien kanssa juuri mitään.
Loppupuolella onnistuin jopa kippaamaan nurin käytännössä
suoralla polulla. Samoin tein kolme pientä harhaanajoa, joista sai
palata vähän takaisin ja jahdata taas jo kertaalleen ohitettuja.
Viitisen kilometriä ennen maalia takaa tuli kovaa ohi kaveri
Akilleksen vaaleassa paidassa, joka innosti roikkumaan perässä. Hyvällä
vedolla vauhti vähän nousi ja sainkin pari kuskia (taas) kiinni.
Ihan varma en ollut nousujen määrästä ennen maalia, mutta yhdessä
onnistuin taas vähän tupeksimaan ja lopulta olin tunnistavinani
viimeisen seinänousun. Siihen ei kyllä enää ollut intoa puristaa.
Veivasin mäen ylös ja kiihdytin loppupätkän maaliin.
Rantanen napsii aina vauhdikkaan näköisiä kuvia. Eipä vääristellä todellisuutta siellä putken takana. (Kuva: Mikko Rantanen) |
Ajo oli
vauhdiltaan suhteelilisen reipasta, mutta kaikin tavoin todella tukkoisen
tuntuista. Lopputuloksena oli kuitenkin 30 kilometrin kolmas sija,
joten kai tuo meni kuitenkin kohtalaisesti. Valitse taistelusi.
Kotiinviemiset. Pitäähän se kuvata, kun kerrankin saa pokaalin! =) |
Kauden yhteenveto
Alkukauden
tuntuma kantoi koko kauden. Talven laiskottelusta johtuen kunto
laahasi vähän koko ajan. Varsinaisesti tätä ei voi pitää
huonona asiana, sillä intoa riitti hyvin myös syyskauteen ja
ajotunteja on tullut tasaisen reilusti koko kesän ajan. Oli itse
asiassa varsin mukava ajella fiiliksen mukaan ja nauttia kesästä.
Viime vuonna vauhti oli kova, mutta homma lässähti jo heinäkuussa.
Nyt kisoissa ja stravasegmenteillä tietysti vähän harmitti, kun
ajat laahasivat kaiken aikaa. Kovien ulkotreenien tekeminen tuntui
vähän hankalalta; vasta muutamat trainerivedot elo-syyskuun
sateissa muistuttivat totuudesta.
Kauteen 2019
olisi tarkoitus taas saada kunto hieman koholle. Strategiana on
kohtuullisen systemaattinen harjoittelu riittävällä määrällä
kovia treenejä ja ilman kovin pitkiä treenitaukoja. Tuntimäärät pysynevät ennallaan, joten mitään kovin erikoista tasonnostoa ei liene luvassa. Olisi hienoa
löytää sellainen suorituskyky, mikä palkitsisi kisoissa mutta
ilman itsensä hyydyttämistä. Luotan siihen, että tämä pk-kesä
maksaa itsensä takaisin talven ja ensi kesän aikana. Uusi pyörä (tai kaksi) olisi tietysti kiva...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti