Kisatauko oli ohi
ja vuorossa oli XCM-cupin kisa Imatralla. Kuukausi oli mennyt vähän
mukavuuspainotteisemmassa ajelussa ja olo oli jotenkin lepsu. Parin vuoden
takaisen keskeytyksen jäljiltä ajatus oli ottaa ensimmäinen kierros suhteellisen
rauhallisesti ja katsoa mitä toiselle kierrokselle olisi jäljellä. Polkua oli
lupausten mukaan jonkin verran lisätty ja jo ennestään reitti oli aika tiukka,
joten raskas kisa olisi luvassa.
Lämpötila
viivalla lähenteli hellelukemia ja porukkaa oli varsin mukavasti, tosin
selvästi suurin osa puolimatkalle lähdössä. Startti hieman sumputti, mutta uusi
alkulooppi jonoutti aika hyvin. Vauhti ensikilometreillä tuntui aika
rauhalliselta, mutta alun lyhyen jyrkät nousut tekivät tehtävänsä ja syke
paukahti ylös aika pikaisesti. Ensimmäisen kymmenen kilometriä koitin sekä
rauhoittaa tahtia että pysyä edellä menneen porukan matkassa, mutta eihän siitä
mitään tullut. Pieni höllääminen tuntui henkisesti pahalta, kun letka edeltä
näytti karkaavan. Eikä se olo fyysisestikään juuri helpottanut, sillä
punarajalla mentiin edelleen. Kisakeskuksen pitkissä nousuissa ei oikein
tiennyt mitä pitäisi jatkosta ajatella. Kierroksen toisella puoliskolla edellä
kuitenkin näkyi tasaisin väliajoin aiemmin karannut letka, mikä antoi hieman
motivaatiota. Aivan kierroksen lopulla sainkin edellä ajelleet siniset ja
punaiset selät kiinni, ja kierroksen vaihtoon tultiin kolmen porukassa.
Toiset hymyilevät leveästi, kun tietävät lystiä olevan vielä puolet jäljellä, kun taas toiset taistelevat pitääkseen naaman peruslukemilla ja kätkeäkseen ilonsa. (Kuva: Heimo Hellsten) |
Toinen kierros
alkoi aika väsyneenä, mutta heti edeltä ilmestyi pari selkää näkyviin ja
ajokaverit jäivät peesiin, joten hiljalleen ajamisen moodi alkoi vaihtua. Tähän
mennessä oltiin menty selviämisasetuksilla, ja nyt tapahtui vaihto
jahtiasetukseen. Ajamisessa se ei tietenkään näkynyt, mutta pään sisällä
vaikutus oli suuri: kulku alkoi maistua. Edelleen mentiin punarajalla, mutta
annoin mennä, kun kerran hyytymistä ei tuntunut tulevan. Vajaan 45 kilometrin
kohdalla alkoi jälleen yksi jännittävä ohitusprojekti, joka kesti noin viisi
kilometriä. Isku oli siis melkoinen.
Suurin piirtein
kahdeksan kilometriä ennen maalia raja tuli sitten vastaan. lyhyessä mutta
jyrkässä polkunousussa menivät molemmat sisäreidet aika varoittamatta kovaan
kramppiin. Koitin siirtyä kevyeen pyöritykseen, mutta mikään ei tuntunut
auttavan. Tunne oli sikäli ärsyttävä, että jaksamista tuntui olevan, mutta
jalat vain eivät totelleet. Tässä kevennellessä takana haamuillut läskipyörä
tulikin ohi. Lopulta krampit aukenivat, mutta pienikin tehonlisäys krampitti
saman tien. Läskikuski ei kuitenkaan ollut päässyt kovin pitkälle ja sainkin
hänet viimeisen huollon kohdalla taas kiinni – kunnes lyhyessä nousussa taas
jalat sakkasivat ja kaveri meni menojaan. Viimeiset polkukilometrit menivät
pitäen kramppeja loitolla ja sykettä ylhäällä. Tämä onnistui kohtalaisesti,
sillä sain läskikuskin kiinni juuri viimeisen polun lopussa ja haastoin (vähän
kaluston osalta epäreiluun) asfalttiloppukiriin. Maaliin oli harvinaisen mukava
saapua.
Kaiken kaikkiaan
kisa oli todella rankka ja reitti mahtava. Täysmatkalla sai kyllä tehdä ihan
täyden päivätyön. Vaativuus oli aika lähellä Valkeakosken kosteaa kisaa, ja nyt
oli sentään täysin rutikuivaa. Keskisyke ei ole koskaan aiemmin ollut näin
korkealla 3,5 tunnin kisaan. Osa menee kyllä luultavasti sen piikkiin, että
kisatauon takia koneella oli nyt varaa kiertää. Todellinen suorituskyky
vaikuttaa tulleen hieman alaspäin, mutta jälleen esim. Seinäjoen kisaan
vertailu ei ehkä juuri kannata, sillä Imatra on käytännössä kokonaan polkua.
Sijoitukseen 16 voi olla ihan tyytyväinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti