Vuosina 2017 ja
2016 tuli osallistuttua Synkkikseen, ja tänäkin vuonna seurasta tuntui löytyvän
innokkaita lähtijöitä. Itse arvoin osallistumista loppumetreille saakka, mutta
kun kaverit olivat reitin suunnitelleet, kartat printanneet ja sääennustekin
lupaili korkeintaan kohtalaista kaatosadetta, lähti ilmoittautuminen 100
kilometrin pyöräsarjaan. Valmistautuminen oli reittien ja varusteiden osalta (omalta
osaltani) huomattavasti heikompaa kuin edellisinä vuosina – näköjään luotto matkakumppaneihin
ja edellisiin kohtalaisen sujuviin suorituksiin johti aika suurpiirteiseen
suhtautumiseen. Loppujen lopuksi maksoin tästä ainakin sen hinnan, että lähdön
hetkellä ei otsalamppu sitten toiminutkaan (testattu toimivaksi kotona, mutta
johto poikki) ja lähtö meni säätämiseksi. Lisäksi olin jossain määrin tuuliajolla
reittivalintojen suhteen. Matkaan kuitenkin päästiin n. 7 asteen lämpötilassa
ilman tietoakaan päivällä seudun kastelleesta vesisateesta.
Kanattiko? Kannatti: Uusi putkihuivi! |
Rastille 1
ajettiin epämääräisessä jonomuodostelmassa kuntorataa pitkin. Lämpö pääsi
nousemaan kohtalaisen korkealle. Toiselle rastille (uintirasti) ajettiin pääasiassa
isoa asfalttitietä, mutta loppupätkälle otettiin polkupohjainen
reittivaihtoehto. Huomasin että 1) karttatelineen olisi voinut kiristää, 2)
karttatelineen ja lampun kombinaation olisi voinut koestaa ja jotenkin
suunnitella toimivaksi, jotta näkisi polulla edes vähän eteensä, ja 3) lähes 3
baria Mezcaleissa liukkaassa juurakossa ei toimi. Kohdan 1 sain lähes kuntoon raikastavan
uinnin yhteydessä ja kohdalle 3 en tehnyt mitään, koska päättelin pysyvämme
jatkossa pääosin teillä.
Rastit 3 ja 4
olivat aika helppoja isojen teiden lähellä olevia rasteja, joten matka tuntui
etenevän vauhdilla. Vitoselle porukka oli ehtinyt jonkin verran hajaantua ja tällä
kertaa itse rastiakin jouduimme muutama minuutin etsimään. Kohta rastin jälkeen
pidimme lyhyen pizzatauon n. 2,5 tunnin kohdalla ja näytti siltä, että
saattaisimme selvitä alle 12 tunnissa maaliin. Sanna ja Markku suunnistivat
meidät polkuviidakosta sujuvasti selville vesille, missä odotti raikas
vastatuuli. Rastit 6 ja 7 olivat helposti haettavia rasteja, mutta kasille ajellessa
alkoi jo muistua mieleen, mistä tässä oli kyse. Noin 13 kilometrin siirtymä välillä
7 - 8 kesti n. tunnin, osa vastatuuleen ja pätkä kuraisella upottavalla hiekkatiellä.
Vaikka matkaa oli takana vasta neljä tuntia, oli olo jo varsin ajanut. Pieni
suklaanmussutus nosti mielialaa ja rasti 9 oli helppo hakea lähistöltä.
Seuraavaksi oli kuitenkin edessä 16 kilometrin siirtymä rastille 10, ja aikaa
meni taas yli tunti loppumatkan ollessa taas maastoajoa. Tuuli oli onneksi
helpottanut jonkin verran. Rasti 11 oli ”helppo nouto” lähistöltä, mutta
läheiselle rastille 12 tipuimme Markun kanssa kartalta. Sanna kuitenkin tiesi
missä ollaan ja suunnisti myös suoraan rastikivelle metsässä.
Kello alkoi olla tässä
vaiheessa n. kolme (7 tuntia ajettu), ja vielä oltiin kahdentoista tunnin
vauhdissa. Matkanteko alkoi kuitenkin vähän hidastumaan vaikka mitään erityisiä
ongelmia ei ollut. Rastit 13 ja 14 olivat suunnistuskykyisille aika helppoja,
mutta jotkut muut niitä hetken hakivat, kun eivät malttaneet olla tarpeeksi
tarkkoina. Kuulemma on ärsyttävää mennä meistä jatkuvasti suoralla tieltä ohi
ja löytää meidät kuitenkin seuraavalta rastilta odottamassa pizza suussa.
Ymmärrän, ja voin jopa samaistua.
Ruokatauko. (Kuva: Markku Tikkanen) |
Rastille 15 (Rokokallio)
oli taas n. 10 kilometrin siirtymä, kun teimme vähän turvallisemman
reittivalinnan. Rastin lähestymisessä jouduimme hieman arpomaan, eikä
varsinainen rastikaan halunnut tulla löydetyksi. Emme olleet ongelman kanssa
yksin. Kivien ja aukion etsiminen jyrkännemaastosta ei ollut helppoa. Lopulta
totesimme muidenkin jo pitempään turhautuneiden kanssa turvautuvamme
sallittuihin teknisiin apuvälineisiin, jolloin rasti löytyi suhteellisen nopeasti.
Kuvaukseen sopivia paikkoja tästä maastosta löytyi paljon, eikä varsinainen
rastipiste eronnut muista käytännössä mitenkään. Taitavatkin suunnistajat
viettivät tällä rastilla 45 minuuttia, mutta jotkut hakivat sen aivan suoraan. Tietysti
on hankala sanoa, ketkä käyttivät tekniikkaa ja ketkä liikkuivat täysin
luomuna.
Rasti 16 oli
sijainniltaan helppo, mutta vei jonkin verran aikaa, sillä pyörät piti jättää
sivuun. Rasti 17 puolestaan oli myös helppo, mutta päätimme väsyneinä jättää
noudattamatta virkeänä tehtyä suunnitelmaa, mikä johti pieneen mutta hallittuun
sompailuun. Tässä vaiheessa oli jo ollut jonkin aikaa selvää, että 12 tuntia ei
tulisi riittämään. Kun rastivälit pidentyvät, vauhti hidastuu, sekä tehdään
pieniä suunnistuksellisia erikoisratkaisuja, ajankulku vain tuntuu nopeutuvan.
Viimeiset kaksi
rastia sekä siirtymä maaliin olivat hyvin selkeitä. Aikaa tähän 12 kilometrin
kokonaisuuteen meni silti aika tarkkaan tunti. Maalissa kilometrejä oli
kertynyt 144 ajassa 12:41. Fyysisesti ei tuntunut mitenkään erityisen pahalta.
Keskisyke oli ollut todella matala, mutta tuntuihan 13 tunnin ajelu tietysti
asiaankuuluvissa ruumiinosissa. Lopputoimenpiteet: ruoka, sauna, parin tunnin
torkut autossa ja sitten kotiin. Saa nähdä vieläkö viitsii koetella onneaan
syksyisessä suomikelissä.
Pukeutuminen
-
Alla lyhyet pyöräilyhousut
-
Päällä GoreTex-housut
-
Alla ohut merino-pitkähihainen
-
Päällä kevyt softshell-takki
-
Softshell-hanskat
-
Buffit päässä ja kaulassa
-
Jalassa maiharit
-
Pukeutuminen oli optimaalinen sateettomaan,
märkään ja seitsemänasteiseen yöhön
Varusteet ja
huomiot
-
Valot testattava kunnolla. Ilman kypärävaloa
liikkuminen on ikävää. Pieni Pezl-ledi kartanlukuvalona kypärässä on hyvä.
-
Reittivalmisteluun pitää käyttää aikaa, jos
aikoo olla kyvykäs toimija (!)
-
Vedenpitävät pyöräilykengät olisivat hyvä juttu
-
Varustetulla pyörällä pitäisi tehdä koeajolenkki
pimeällä polulla
-
Olisihan rengaspainetta voinut tiputtaa matkan
aikana. Ja olisi pitänyt. Ei vain ehtinyt.
-
Kartat alkavat olla kunnossa: Siirtymäkartat 2-4
rastia / sivu, rastin lähestymiskartta ilmakuvalla, teiden nimet ja välimatkat.
(+ pari kyvykästä suunnistajaa)
-
Kolme Synkkistä putkeen ilman vesisadetta!
0-asteen tuntumassa alkaa olla aika viileää. 5-10 asteessa ei pääse
varsinaisesti palelemaan. Vesisateessa leikki on varmasti aivan erilainen.
-
Matkamittari pyörään
-
Jos hyvän ajan haluaa varmistaa, kannattanee
ottaa käyttöön voimassaolevien sääntöjen sallimat teknisesti edistyneet
apuvälineet. Aiempina vuosina eivät olleet sallittuja, nyt olivat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti